Har du en webshop, som du gerne vil til tops med? Så er det vigtigt at have styr på mange forskellige tekniske SEO-aspekter på din hjemmeside. I denne artikel får du en kort forklaring på hvad SEO er, efterfulgt af tre tips indenfor teknisk SEO.
Hvad er SEO?
SEO er forkortelsen for ordet søgemaskineoptimering, der handler om at optimere din hjemmeside, så den får gode placeringer i forskellige søgemaskiner – ofte med fokus på gode placeringer i Google, da det er den største af alle søgemaskiner og derfor også er der, at der er mange søgninger at komme efter.
SEO handler derfor om at styrke dine organiske placeringer på forskellige søgeord i Google. Seo handler om mange forskellige aspekter og er ikke noget, som du kan optimere på fra den ene dag til den anden.
Uanset hvilken webshop du har, uanset om du sælger elektronik, tøj, køkkenudstyr eller tekstiler fra Georg Jensen Damask, kan du gå gavn af høje placeringer i Google og det er derfor altid en god idé at kigge på hvilke muligheder der er med SEO.
Nedenfor har vi samlet 3 tekniske SEO-aspekter, som er vigtige at have styr på for at skabe god brugervenlighed på din webshop.
Mobilvenlighed er afgørende i dag
Det første tekniske aspekt inden for SEO, som er absolut afgørende i dag, er mobilvenlighed.
Flere og flere søgninger foretages fra mobile enheder og derfor er det vigtigt at din mobil er optimeret og mobilvenlig.
Det er først og fremmest vigtig for at din hjemmeside er brugervenlig fra mobile enheder, så brugere af din hjemmeside fx kan læse teksten uden at skulle zoome ind.
Hvis du fx sælger tandblegning og brugere er kommet ind på din hjemmeside, for at læse om produktet, men ikke kan læse hvad der står uden at de zoome ind, er der stor sandsynlighed for at de forlader hjemmesiden igen, og i stedet finder en anden hjemmeside, hvor de har bedre mulighed for at læse hvad der står.
Ud over brugervenlighed er en mobilvenlig side, også vigtig for at få de gode placeringer, da Google ikke vil give topplaceringer til hjemmesider der ikke er mobiloptimeret.
Tjek op på din hjemmesides hastighed
Det næste tekniske SEO-aspekt som er afgørende for antal besøgende på din webshop er hjemmesidens hastighed.
Hastigheden på din hjemmeside er vigtig for brugervenligheden, da de fleste synes det er irriterende at skulle vente på en hjemmeside, der er lang tid om at indlæse. Du risikerer ligesom med mobilvenlighed, at folk forlader din hjemmeside, fordi siden ikke er brugervenlig.
Det er derfor vigtigt at du jævnligt holder øje med hastigheden på din hjemmeside, for at sikre at brugerne ikke får en dårlig oplevelse på din hjemmeside.
Hold øje med antallet af døde links
Et tredje aspekt, som både er teknisk, men også vigtigt for brugervenligheden på din hjemmeside, er at holde øje med antallet af døde links. Døde links, er links der ikke returnerer, hvilket vil sige linket ikke svarer på forespørgslen.
Den side der typisk dukker op, når der er tale om et dødt link er ”404 – page not found”, som du garanteret har set et par gange før. Det skaber utrolig dårlig brugervenlighed, hvis personer kommer ind på en side som ikke findes på din hjemmeside, og derfor er det vigtigt at holde øje med.
Hvis der er døde links til din hjemmeside, er det vigtigt enten at ændre linket eller få siden til at omdirigere til en side der returnere.
Hvis du fx har mange produkter der ligner hinanden. Det kan fx være du sælger myggenet til dør, fluenet til vinduer og lignende produkter, og der er et af produkterne du ikke længere fører i butikken, er det bedste du kan gøre at omdirigere URL’en til et lignede produkt, så brugerne kommer til at andet produkt, i stedet for en side der ikke findes.