Corona-lockdown har gjort det mere attraktivt end nogensinde at have en webshop. Derfor kæmper de digitale butikker også om pladserne i Googles søgeresultater. Men det betyder ikke, at det er umuligt at få din webshop til tops i Google søgeresultater. I denne artikel får du 3 tips, der kan hjælpe din webshop godt på vej.
1. Skriv fængende og informative produkttekster
Content er konge på internettet – og det gælder i særdeleshed også, når du skal lave søgemaskineoptimering. Google prioriterer nemlig informativt indhold højt, når der skal uddeles topplaceringer i søgeresultaterne.
Derfor må du aldrig forsømme dine kategori- og produkttekster, hvis du vil gøre din webshop konkurrencedygtig på Google.
Lad os for eksempel sige, at du har en stor kollektion med stegepander på din webshop, og du har oprettet en flot kategoriside, hvor du præsenterer udvalget. Her vil dine brugere nok kunne få overblik over de mange stegepander – men hvis der ikke er noget tekst, vil Google bare se siden som et katalog med links til en masse forskellige produkter. Den ellers altvidende søgemaskine vil med andre ord have svært ved at forstå, at siden handler om stegepander.
Derfor er der ikke andet for end at ty til tasterne og skrive en god, informativ tekst om stegepander. Teksten kan for eksempel præsentere udvalget af stegepander, forklare fordelene ved de forskellige pander og give tips og tricks til at vælge den rette pande.
På den måde skaber du en mere brugervenlig landingsside – og det vil glæde såvel Google som dine kunder. Fængende og informative produkttekster er altså godt for både SEO og brugeroplevelse.
2. Få styr på dine tags
Google er god til at forstå tekst. Men Google er også en maskine, som stringent forstår dét, der står i kildekoden på din webshop. Derfor er det alfa og omega at bruge de rette tags i din HTML (det universelle kodesprog, som strukturerer indholdet på alle hjemmesider) – herunder H-tags, meta tags og ALT tags.
Og det er faktisk ikke så teknisk, som det lyder. Moderne eCommerce-systemer gør det nemlig nemt og brugervenligt at indsætte korrekte tags, uden at man behøver at kende noget som helst til HTML.
Men hvad betyder det så at bruge de rigtige tags?
H-tags
Først og fremmest skal du have styr på dine H-tags – også kaldet header tags. Det er nemlig de tags, der fortæller noget generelt om indholdet på dine landingssider. De fleste eCommerce-systemer vil konvertere dét overskriftsniveau, du vælger i teksteditoren, til HTML; overskrift 1 til H1, overskrift 2 til H2 og så fremdeles. Du behøver derfor blot at angive det ønskede overskriftsniveau for tagge dine headere korrekt.
H1-tagget er overskriften og dermed det vigtigste, da det fortæller Google om landingssidens overordnede indhold – for eksempel skal en landingsside om stegepander indeholde ordet “stegepander” i H1-tagget. Der skal kun være ét H1-tag pr. side – akkurat som der kun skal være én overskrift i en journalistisk artikel.
H2-tagget er underoverskriften og dermed det næstvigtigste, da det fortæller Google noget uddybende information om indholdet. Derfor kan der med fordel være flere H2’ere, akkurat som der med fordel kan være flere underoverskrifter i en journalistisk artikel. Det er dog vigtigt, at mindst ét H2-tag indeholder dit primære søgeord – for eksempel “stegepander”, hvis det er dét, din landingsside handler om.
Meta tags
Meta tags er den information, som Google viser om dine landingssider i søgeresultaterne. De består af en metatitel og en metabeskrivelse, som du i de fleste eCommerce-systemer kan redigere nemt og hurtigt.
Metatitlen har en direkte indflydelse på SEO og skal derfor altid indeholde dit primære søgeore. Metatitlen har i mindre grad indflydelse på SEO – til gengæld har den indflydelse på brugeroplevelsen. Derfor skal den være brugervenlig og fortælle brugerne noget om indholdet på siden.
ALT tags
Endelig kan du med fordel også tagge billederne på din webshop med ALT tags. Google er nemlig ikke særlig god til at forstå billeder, og her kommer ALT tags ind i billedet – altså i bogstaveligste forstand. De fortæller nemlig Google, hvad et billede handler om. I langt de fleste eCommerce-systemer vil du kunne tagge dine billeder med ALT tags under billedindstillingerne på det enkelte billede.
3. Få styr på side- og URL-struktur
Sidestrukturen gør det ikke bare nemt for dine kunder at navigere på din webshop – men også for Google. Derfor er det vigtigt, at dine kategori- og produktsider er kategoriseret i en stringent sidestruktur.
Du kan se din sidestruktur som en måde at inddele din webshop i forskellige afdelinger på – lidt ligesom et supermarked vil være inddelt i en grøntafdeling, en konservesafdeling og så videre. Du forventer for eksempel ikke at finde bananer i afdelinger med konserves. På samme bør du også inddele din webshop i kategorier og underkategorier.
Sidestrukturen kan med fordel se nogenlunde således ud:
- Forside > Kategoriside > Produktside > Produkt
For eksempel:
- Forside > Køkkengrej > Stegepander > Teflonpande 28 cm
Dine URL’er (adresserne på de enkelte undersider) skal også gerne svare til sidestrukturen. Den kan for eksempel så således ud:
- www.din-webshop.dk/koekkengrej/stegepander/teflonpande-28-cm