Tag en spille-pause fra dit SEO-arbejde

Goggle har foretaget endnu en Page Rank opdatering.

Egentlig lidt morsomt – alle taler om Page Rank, og alle mener, at det stort set ingen betydning har. Alligevel er det som at få karakterbog i skolen. Selv har Google valgt at fjerne Page Rank oplysningerne fra deres glimrende service, Webmastertools. Men alligevel bliver vi ved med at interessere os for det – inklusive mig selv.

Seneste opdatering d. 1/11 2009 har haft følgende konsekvenser for mig:

Praha Expert: ned fra 4 til 3 🙁

Prag Hoteller: uændret på 3

Prag Lasik: ned fra 3 til 2

Prag Ekspertens blog: ned fra 3 til 2

Prag Eksperten: uændret på 3

Prag Udflugter: uændret på 3

Prague Gay: uændret på 3

Prag Ekspertens forum: uændret på 2

Seo for Begyndere: op fra 2 til 3

Så alt i alt ikke opmuntrende resultater. Jeg forstår udmærket, at Prag Ekspertens blog er gået ned. Jeg skriver ikke tit nok i den, facebook opdateringer tager ligesom luften ud af dén ballon. Prag Lasiks nedgang gør mindre. Jeg overvejer at nedlægge hjemmesiden – der er ingen god forretning i foretagendet.

Jeg er mest ked af, at Praha Expert er gået ned. Og strengt taget forstår jeg det heller ikke. Netop den side har jeg gjort en masse for, især på linkbuilding fronten. Men på den anden side, besøgstallene er fortsat helt utilfredsstillende. Jeg må indrømme, at opgaven er væsentligt sværere, end jeg havde forestillet mig. I den kommende tid vil jeg nok primært koncentrere mig om nogle af mine andre projekter og så lade linkbuilding blive den væsentligste indsats vedrørende Praha Expert – apartments in Prague.

Jeg har ikke givet op, men erkender, at jeg måske kan opnå mere ved at arbejde med f.eks. Prag Hoteller, hvor hjemmesiden har ligget stille meget længe. Og da det samtidig er sådan, at finanskrisen og den skarpe konkurrence har gjort hotelværelser billigere i Prag end tidligere, så er det jo et marked, der venter på at blive erobret – i hvert fald en lille bid af det.

SEO for Begyndere har haft fremgang i Google. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvorfor. Men jeg vil udnytte domænets Google-popularitet til at oprettet et webindeks, hvor andre interesserede kan tilmelde deres hjemmesider. Jeg håber at have det kørende i løbet af et par dage, men da jeg er total novice indenfor MySQL databaser og lignende og er lidt bekymret for at komme til at spolere den eksisterende installation på domænet (det, du læser lige nu), så må jeg gå frem med små skridt. Og tage backup før jeg gør noget som helst andet 🙂

Sidste kommentar skal handle om Prag Eksperten – Danmarks største udvalg af ferielejligheder i Prag. Jeg har nu langt om længe taget afsked med det SEO firma, som havde foretaget optimeringen for 3 år siden, da der skulle skub i foretagendet. Tak for den tid, der et gået! Men de har i mellemtiden hvilet på laurbærrene og har ikke brugt de muligheder, der var for at følge op på forbedret optimering af nøgleord, som røg nedad på Google-rapporterne. Det var utilfredsstillende. Da jeg startede med processen for 3 år siden, havde jeg intet kendskab til disse ting, men i dag kan jeg se, at de desuden har svigtet på et helt afgørende område, nemlig konverteringsfrekvensen (se SEO processen for www.praha-expert.eu – proces og mål). Aleksika, som firmaet hedder, skulle jo i princippet bare skaffe et antal unikke besøgende om dagen på hjemmesiden. Hvad de besøgende derefter foretog sig, kunne Aleksika jo være ligeglade med. Og det var de stort set også. Jeg har nu ny-designet hjemmesiden (jeg ved godt, der er rum for forbedring) og i mine landingpages gjort langt mere ud af at gøre kunderne interesseret i produktet og at skrive noget, der reelt er meningsfyldt i forhold til de søgeord, der er brugt for at komme på den pågældende landingpage. Og det ser ud til, at det måske virker. Jeg har ikke noget statistisk belæg for det, men min fornemmelse fortæller mig, at der kommer lidt flere henvendelser i forhold til besøgstallet end tidligere. Og – også ganske vigtigt – besøgstallet er IKKE gået ned, snarere lidt op efter at jeg selv har overtaget SEO arbejdet. En god fjer i hatten og penge sparet hver eneste måned 🙂

Det arbejde, der fortsat kan gøres for Prag Eksperten, handler om at nøje gennemgå RankTracker rapporterne og analysere resultaterne efter 2 helt simple faktorer:

  1. Er Google placeringen tilfredsstillende? Hvis ikke, så er der rum for forbedring
  2. Er bedste Google-placering den tilsigtede? Altså kommer den besøgende ind på den landingpage eller side i det hele taget, som er designet til netop dette søgeord? Hvis det er en anden – og mindre relevant – side, der kommer først, så er der rum forbedring.

Opgaven er enkel nok – løsningen er mere kompliceret og delvist baseret på trial-and-error kombineret med tidligere erfaringer. Google vil jo ikke fortælle mig om deres beste hemmeligheder 🙂