Negativ SEO er en yderst kritisk blackhat-strategi, hvor man i stedet for at bruge tiden, på at forbedre sig selv – så bruger man tid og ressourcer på, at skade sine konkurrenters rangeringer i søgemaskinerne.
Det opstår ofte i meget konkurrenceprægede industrier, hvor markedet er præget af mange spillere og hver eneste kunde repræsenterer en høj værd – at firmaer beslutter, at det ikke kun er nok, at arbejde på sin egen forretning positivt.
Negativ SEO er ikke anbefalelsesværdigt for nogen. Hvis du vil slå dine konkurrenter, så slå dem dog ordentligt – du vil jo heller ikke være stolt over, at vinde en karate kamp, fordi den anden må trække sig efter du har bidt ham. Negativ SEO er ikke nødvendigvis ulovligt, men det kan mest tilskrives det faktum, at det er svært at bevise og det ikke er noget som vores myndigheder ønsker at efterforske.
Hvordan kan jeg blive ramt af negativ SEO?
Negativ SEO findes i mange former og udtryk, og ofte opdager man som forretningsejer det ikke i tide. Nogle af de mange punkter, dine konkurrenter kan prøve at skade din forretning på med negativ SEO kan være nogle af følgende.
- De kan hacke din hjemmeside – og på den måde enten gøre siden usikker eller fjerne indholdet på siden.
- De kan bygge spam links til din side, dvs. utrolig dårlig kvalitetslinks, hvorfor din hjemmesides autoritet pludselig vil falde og de søgeord du normalt rangerer højt på vil blive henvist til side 2 på Google og dårligere. Dog kan du fra dit Google Webmaster Tool, disavowe links, du ikke vil sættes I forbindelse med. Mange mener også nu om dage, at du ikke kan skade nogen med dårlige links, men at de bestemt heller intet positivt gør for din side.
- De kan kopiere indholdet fra din side, og dele rundt på internettet, så du bliver ramt af plagieret indhold også kaldet “duplicate content”.
- De kan bygge links til din side, med anchors som Viagra, poker og andre mindre flatterende ord, som Google ikke kan lide. Og dermed skade din sides autoritet, og Google vil i så tilfælde blive i tvivl om, hvad du reelt tilbyder på din side.
- De kan åbne falske sociale medie-profiler og udgive sig for at være dig, og dermed skade dit omdømme
- De kan forsøge og få fjernet dine bedste backlinks
- De kan give falske og dårlige reviews på reviewssites som Trustpilot og Googles egen review side.
Hvad hvis jeg er ramt af negativ søgeresultater?
Hvis du er ramt af negative SEO eller negative reputation på Google, kan du gøre som Northguard, der var udsat for negativ SEO;
“Vi blev desværre allerede I vores spæde start ramt af negative SEO, fra vores konkurrenter, hvorfor vi måtte, tage fat i et SEO-bureau, der kunne hjælpe os – det kostede os nogle penge, men et dårligt omdømme havde nok kostet os mere på sigt” Jens, Northguard
Hvordan kan jeg undgå negativ SEO?
Man kan aldrig vide sig sikker, når det kommer til internettet. Der er desværre intet, du kan gøre for at forebygge mod dette, men du kan alliere dig med en SEO ekspert/bureau, så du er garderet, hvis uheldet skulle være ude.
Vil du gerne vide, hvordan du selv kan prøve og udbedre skaderne, kan du læse om reputation management, samt undersøge de nævnte punkter i denne artikel dybere.