Dvæletid: 5 tips til at fastholde besøgende

Google Shopping er drevet af to platforme: AdWords og Google Merchant Center. Google Merchant Center er der, hvor din produktportefølje lever. AdWords er, hvor dine aktuelle indkøbskampagner lever, hvor du opstiller dit budget, organiserer dine bud, får indsigt og foretager optimeringer baseret på ydelse.

Opsætning og styring af Google Shopping annoncer er en del forskellig fra opsætning af traditionelle tekstannoncer. Med tekstannoncer skaber du kampagner, annoncegrupper og specifikke annoncer, som er fokuserede omkring nøgleord, som du vælger.

 

Med Google Shopping bestemmer Google, hvornår listen over dine produkter bliver vist. Google vurderer din produktportefølje, din hjemmeside og dine bud for at afgøre, hvilke søgningsforespørgsler, der udløser dine annoncer. Af denne grund har opsætning af betalte annoncer nogle kraftige lighedspunkter med organisk SEO.

 

Succes med Google Shopping kan i det store og hele sammenfattes i tre hovedområder:

 

  • Skabelse af et detaljeret produktkatalog
  • Afgivelse af bud
  • Overvågning og løbende optimering

 

 

Hvad søger dine kunder efter?

 

Længden og indholdet af de søgninger som dine potentielle kunder foretager kan sige en masse om en den søgendes intention. Sædvanligvis indikerer længere, mere detaljerede søgninger en højere opsathed på køb.

 

En, eller anden, som søger ”Nike”, vil kun spilde tiden, da hensigten kan være alt fra en T-shirt til skrivning af en semesteropgave om Nike – hvem forstår egentlig hvad. Men én, som søger ”Nike løbesko”, er sandsynligvis en potentiel kunde for en webshop som sælger løbesko af mærket Nike – og én, som søger ”sorte Nike zoom Pegasus sko”, er sandsynligvis parat til at købe nu.

 

Ønsker du at vide, hvad dine kunder virkelig søger efter? Her er tre glimrende værktøjer, som kan anvendes:

 

Google Keyword Planner – Dette er Googles gratis værktøj, som er til rådighed inde i AdWords under Tools-tasten. Her kan du indtaste nogle få nøgleordsideer og Google vil give dig en mængde nøgleordsforslag, så vel som en anslået søgetrafik for disse nøgleord og de gennemsnitlige CPC, som du kan forvente at betale for dem. Uheldigvis er hverken søgetrafikken eller CPC-priserne nøjagtige, men de fører dig den omtrent rigtige vej.

 

 

SEMrush – Ved siden af at søge efter data inde i AdWords og Google Analytics, bruger mange professionelle bureauer mest SEMrush.com. De har en basal, gratis plan, så vel som betalte valgmuligheder. SEMrush.com vil give dig en detaljeret indsigt i enten et søgeord, eller et domæne. Professionelle anvender programmet både til søgeord og til konkurrerende efterforskning. Vi finder SEMrush virkelig nyttig til neddykning i nøgleord og til at finde nyttige data hurtigere og i et bedre format, end hvad man vil finde ved brug af Google Keyword Planner.

 

 

Keywordtool.io – Dette værktøj giver dig relaterede nøgleord, som passer til de nøgleord, som du er målrettet mod. Disse beslægtede termer er hentet fra Googles Autocomplete forslag som du sikkert kender fra almindelige søgning på Google. Dette kan være nyttigt ved skrivning af din beskrivelse af din produktkatalog. At gøre brug af de beslægtede ord, som synes relevante for hvad du sælger, kan hjælpe dig med at fremtræde tydeligere for en bredere mangfoldighed af søgeforespørgsler.