Har du din egen virksomhed? Så er det vigtigt, at denne er at finde på internettet. Den øgede digitalisering har medført, at alle virksomheder ønsker at lægge på den gigantiske platform, internettet. Det er bestemt ikke uden grund, som virksomhed kan man nemlig øge sin omsætning gevaldigt, hvis blot man udnytter internettets mange muligheder. Hvis du ejer en lille virksomhed og ikke har (nogen) ansatte, så kan det være en uoverskuelig proces at sætte sig ind i, hvordan og hvad internettet favoriserer. Derfor har vi i denne artikel dannet et overblik over de vigtigste ting, som man skal have styr på, når ens virksomhed har en hjemmeside.
Øg din synlighed
Synlighed er alfa og omega for, hvordan din virksomhed klarer sig på internettet. Hvis din virksomheds hjemmeside ligger på side 34 på Google, så er der ingen, som klikker sig ind på din hjemmeside. Når der ikke er nogen besøgende på din hjemmeside, går din omsætning i stå og det kan ende meget galt. Derfor er noget af det vigtigste, som du skal have styr på, synlighed. Søgeoptimering som i dagligtale også bliver kaldet for SEO, har til formål at øge en hjemmesides synlighed. Den absolut største søgemaskine i verden er Google. Derfor skal din virksomhed selvfølgelig ranke højt her, da der her er flest potentielle kunder, som din virksomhed skal prøve at fange. Hvis du tager udgangspunkt i de produkter som Møbelkompagniet sælger, så skal de sikre sig, at de rangerer højt søgeord såsom; billige møbler, kvalitets møbler, minimalistisk sofa og så videre. på Google har masser af algoritmer, som din virksomheds hjemmeside skal formå at følge, da Google favoriserer de hjemmesider, som følger deres algoritmer. Følgende områder er nogen, som Google tilgodeser.
UX – User Experience
User Experience er på godt dansk brugervenlighed. Brugervenlig er en af Googles nyeste algoritmer og indebærer for eksempel, at din hjemmeside ikke må indeholde pop-up vinduer hvert tredje minut, da læseren hurtigt bliver træt af disse. Desuden skal din virksomheds hjemmeside have forståeligt indhold. Hvad er forståeligt indhold tænker du måske. Det indebærer, at indholdet på din hjemmeside skal være læsbar (font, størrelse, kontraster) og indeholde struktur og overskrifter, således der skabt et overskueligt overblik for læseren. Dertil er det vigtigt, at din hjemmeside har en optimal hastighed. Hvis læseren skal vente mere end fem sekunder for at komme ind på din virksomheds hjemmeside, er der mange som klikker væk og din virksomhed vil derfor miste potentielle kunder. Derfor bør du regelmæssig tjekke, hvor lang tid det tager at komme ind på din virksomheds hjemmeside. På Ebusinessfyn kan du finde ud af, hvordan dårlig brugervenlighed ser ud og hvad du skal undgå, at din virksomheds hjemmeside ser ud.
De sociale medier
Den største andel af danskerne er at finde på de sociale medier, hvilket betyder, at din virksomheds målgruppe også er at finde her. Hvor din målgruppe er, skal din virksomhed selvfølgelig også være. Undersøg derfor, hvilket socialt medie som din målgruppe bruger mest og mestre i dette. Hvis din virksomheds målgruppe benytter Facebook mest, så bør din virksomhed investere i Facebook annoncering, da man som virksomhed blot betaler, når der bliver klikket ind på din virksomheds annonce og derfor ikke betaler dyre domme for ingenting. Derudover danner Facebook konstant et overblik over din virksomheds investering, og derved kan man foretage ændringer, hvis man ikke mener, at annoncen er rentabel nok. Facebook lægger ligeledes op til retargeting. Retargeting er når man for eksempel har været inde på neighbour.dk og kigge på flot interiør, men ender med ikke at købe noget, hvorefter man har lukket hjemmesiden ned bliver mødt af annoncer på de sociale medier. Retargeting er en af de mest effektive måder, hvorpå man som virksomhed kan forsikre sig, at de annoncer, som man viser, er relevante for læseren. Når annoncerne er relevante for læseren, er der en større sandsynlighed for at læseren vil købe din virksomheds produkt og dermed øge din virksomheds omsætning.