Prissammenligningssider er hjemmesider, der ikke selv sælger produkter men sammenligner priser for dig. Eksempler på disse typer af sider er PriceRunner, Kelkoo, Edb-priser og Momondo.
Grunden til at mange firmaer gerne vil listes på prissammenligningssider er, at de når ud til tusindvis af nye forbrugere på denne måde. Du kan både komme med i kataloget på de forskellige prissammenligningssider og oprette dig som annoncør.
På den måde er du hele tiden til stede på siden eksempelvis med et banner. Når du vil ud til rigtigt mange mennesker på en rigtigt smart måde, er prissammenligningssider rigtigt smarte. Her søger forbrugerne efter specifikke produkter, og derfor drukner din virksomhed ikke i et hav af tilfældige butikker og tilbud.
PriceRunner
PriceRunner er den største danske side for prissammenligninger. Her kan du finde alle typer af produkter fra biler til mandelolie, babytøj, elektronik og vandreudstyr. Det er en side, der er nem at benytte for brugerne, og det er let at skabe sig et overblik. PriceRunner fungerer ved hjælp af product feeds fra de webshops, der er tilknyttet hjemmesiden.
Når du tilknytter din webshop med hjemmesider som PriceRunner, skal du altså ikke selv kontakte siden, hver gang der er ændringer i dit katalog. Det vil sige, at oplysninger fra din hjemmeside automatisk kommer med i søgeresultater på PriceRunner. Når du sænker priserne eller får nye varer, fortæller din webshop det altså automatisk til PriceRunner. Det er derfor, så mange shops kan være tilknyttet prissammenligningssider, uden at der sidder tusindvis af mennesker og ændrer annoncerne hele tiden. Det er også derfor, det er en smart måde at markedsføre sig selv.
En anden måde at annoncere sin produkter og varer på er at tilknytte sin webshop til én af de store ”markedspladser” på nettet – det kan f.eks. være globale sider som Amazon og eBay eller nationale sider som CDON (både i Sverige og i Danmark) og Gul & Gratis som kan anvendes til at sælge sin varer på. Men der kan også være stor værdi i at dykke ned i de mere lokale sider og portaler – f.eks. kan du som webshop anvende Randersshoppen.dk til at markedsføre dine varer lokalt i Randers-området i Jylland. De lokale sider giver selvsagt ikke så stor trafik som f.eks. eBay eller Amazon, men de rammer meget specifikt og har i langt de fleste tilfælde en højere konverteringsrate og bedre afkast.
Prissammenligningssider er søgemaskiner
Prissammenligningssider er altså søgemaskiner, der tjener et helt bestemt formål. Som i andre søgemaskiner vil man gerne være blandt de højeste hits. Det er dem, kunden først ser og ofte dem, forbrugerne reagerer på. PriceRunner er inddelt i forskellige kategorier og bestemte søgeord.
Derfor er din produktbeskrivelse rigtigt vigtig. Du skal sørge for, at dine produkter kommer højt op i søgninger på sider som PriceRunner. Derfor skal beskrivelsen både være detaljeret, klar og indeholde bestemte termer. Det er vigtigt, at du bruger god tid på denne del af processen. For det er produktbeskrivelsen, der i sidste ende sælger dit produkt.
Du kan have en virkeligt flot webshop med gode produkter og tilbud, men hvis ikke søgemaskinen kan finde dem, er du lige vidt.
Prissammenligningssider er nem PR
Det kræver ikke særligt meget arbejde at komme med på en prissammenligningsside. Og der er en del firmaer, som tilbyder den type service. På den måde har forbrugerne altid den nyeste pris og information fra din webshop.
Hos PriceRunner og på andre prissammenligningssider handler det som bekendt om at sammenligne priser. Men man kan som onlinebutik betale for, at ligge bedre i søgeresultaterne. Ens reelle priser fremgår naturligvis af hittet, så der er ikke tale om snyd.
Og der er mulighed for forbrugerne for at ændre deres søgninger, hvis de er utilfredse med det. Men enten ved hjælp af annoncer eller betaling for at ligge højere i søgeresultaterne, kan du komme ud til rigtigt mange kunder via prissammenligningssider.