Det kan være svært at finde den rette kandidat i en jobsøgning, særligt i dagens Danmark, hvor markedsføring og den digitale verden i det hele taget er i rivende udvikling. Især til en stilling som HR-medarbejder, som er en stilling i stigende popularitet, kan det være en udfordring at sikre, at lige netop din spidskandidat læser dit jobopslag og ikke din konkurrents. Men hvordan? Svaret er naturligvis SEO. Du får her en kort guide til alt det, der er værd at vide i dén forbindelse.
Brug affiliate marketing i din rekruttering
Hvis du kender til SEO, kender du med garanti også til affiliate marketing – indhold på nettet, som folk gerne vil læse. Det kan være et vigtigt værktøj i din rekruttering, fordi du netop holder dig relevant på nettet, samtidig med at du ikke pådutter nogen noget. Du kan altså let og ubemærket glide ind i din kandidats liv via steder, hvor du ved, at vedkommende vil være. Måske har du en profilanalyse af netop din HR-kandidat og ved, at denne interesserer sig for juridiske blogs og nyheder.
Sørg derfor for at være til stede på disse steder gennem netop nyhedsartikler, guides eller andre former for blogindlæg, som din kandidat kan risikere at læse frivilligt. Ved at nå dem her, vinder du automatisk deres nysgerrighed og interesse, men gør det ikke for åbenlyst. Det er nemlig en faldgrube og et sted, hvor mange mister deres valgte målgruppe.
Google er din ven
SEO er som bekendt en oplagt løsning for at blive set for andre, hvis blot det bliver inkorporeret ordentligt. I forlængelse af ovenstående skal du derfor sørge for at finde både online sider og søgeord, som din kandidat kunne tænkes at bruge. Som HR-bureau kan det være mange forskellige ting, så få eventuelt foretaget en søgeordsanalyse af et marketing-bureau, som kan hjælpe dig med at være til stede, der hvor dine kandidater er.
Eksempelvis vil en jobsøgende HR-kandidat med garanti være på LinkedIn og jævnligt søge på Google efter ledige jobs. Her vil det naturligvis være optimalt for et HR-bureau at komme op i søgeresultaterne – hvad end det er på LinkedIn eller Google – som noget af det første via de ord, der bliver brugt i søgningen. Det giver sig selv: Jo højere en placering, jo hurtigere bliver du set.
Få professionel hjælp til rekrutteringen
En sidste løsning kan være at indhente professionel hjælp til søgningen via en ekstern virksomhed, som netop specialiserer sig i dette. Hvis du kombinerer de ovenstående løsninger med denne mulighed, vil du næsten være garanteret den rette kandidat. Hjælp til rekrutteringsprocessen kan være en vigtig nøgle eller det sidste skridt, du mangler at tage for at trykke den rette kandidat i hånden, frem for blot at vælge den første og den bedste, som finder frem til dig.
På den måde snævrer du også feltet gevaldigt ind. Det anbefales altså, at du udnytter de muligheder du har med SEO, og eventuelt kombinerer dem med en ekstern virksomhed til rekrutteringsprocessen. Så kan det ikke gå galt.