Efter at have brugt utallige timer på at skabe den perfekte hjemmeside, ville det være ærgerligt hvis ingen brugte den. For at få så mange som muligt til at besøge din hjemmeside, er det vigtigt at den er nem at finde. Derfor er det vigtig at du har fokus på at dit indhold er brugervenligt og søgemaskineoptimeret.
Godt indhold
Når vi bruger søgemaskiner som f.eks. Google til at finde det vi søger, tager vi oftest ”det første og det bedste” der dukker op. Vi regner nemlig med at det er det mest konkrete i forbindelse med vores søgning. Derfor er det vigtigt at dit indhold er optimeret i forhold til søgemaskinerne. Du skal lave en side som dine brugere vil finde nyttig og brugbar, så du forhåbentligt kan få en god placering i søgeresultaterne. Sørg for at have den vigtigste information øverst og mest tilgængelig for dine brugere, da det er begrænset hvor længe de gider at lede, før de går et andet sted hen. Hvis du bruger din tid på at lave godt og gennemarbejdet indhold, er der større chance for at du bliver belønnet med større trafik på din side.
Google er nemlig blevet klogere med tiden. I dag behøver du ikke bruge tiden på nøgleord, fordi Google kan kæde emner sammen med din hjemmeside. Hvis du skriver om ”Pokers gameplay” på din hjemmeside, kan Google godt regne ud at det handler om poker og søgninger på lignende emner vil måske lede brugere i din retning.
Link building
Hvis du vil have en god placering blandt googles søgeresultater, er det vigtig du har fokus på links. Mange links viser Google at flere finder din side brugbar, og derfor er dette med til at optimere din søgemaskine placering. Med link Building opbygger du således en masse links til din side, for at vise popularitet. Dog er det vigtig at dine links er aktive, da Google også ser på aktiviteten og dine brugeres handlinger på din side. Du vil gerne have at de følger linket ind på din side og navigere rundt på de forskellige undersider, ser på eventuelle billeder eller klikker på det fine Facebook-ikon.
Du kan selv gå ud og oprette links på diverse linksider og i linkkataloger. Dette er acquired links og er derved links du selv går ud og skaffer. Hvis dette er din taktik, skal du være opmærksom på at det er en kortsigtet plan. Hvis du ikke gør dig fortjent til linket, så at sige, vil det ikke have samme værdig og du vil ikke kunne beholde din placering. Earned links er derimod de links du gør dig fortjent til. Hvis du laver en god side med kvalitets indhold, vil der helt naturligt blive linket til din side med tiden. Denne strategi er den mest sikre og stabile måde at fremtidssikre dine links på. Det er en sværere og mere tidkrævende proces end acquired links, men det kan bedre betale sig i sidste ende.
Hav en strategi
Det er vigtig at have en strategi i forbindelse med din link building. Hvis man f.eks. skal SEO optimere, kan det være smart at linke til en underside. I stedet for direkte til hoveddomænet da det er mistænkeligt, hvis alle links går til hoveddomænet.
Det er derfor også vigtig du vurdere hvilke links du skal bruge din tid på og hvordan. Er det overhovedet det rette sted og kan det betale sig i det lange løb? Når du har fundet en side, hvor du mener din side godt kunne høre til, er det vigtig du kigger på nogle forskellige faktorer. Først skal du se på hvilke andre sider der bliver linket til. Er kvaliteten og indholdet i orden på disse sider, og vil du mene at de er på samme niveau med din egen. Google prøver nemlig at lægge 2 og 2 sammen, så derfor bliver din hjemmeside vurderet ud fra hvem du nævnes i sammenhæng med på nettet. Det vil sige, at hvis dit website gang på gang nævnes i forbindelse med sider af lav kvalitet, vil Google dømme din side til være af lignende karakter. Når du skal bedømme hvilken side der vil være bedst for dine resultater, bør du gå efter en prominent hjemmeside der har eksisteret i længere tid. Det betyder ikke du helt skal afholde dig fra nye websites, men på længere sigt får du nok mere ud af en ældre side. Der er større chance for at den også er her i morgen, og nu mere populær den er, nu større chance er der for at det forøger trafikken på din side.
Målgruppe og effekt
For at kunne optimere dit indhold efter de søgeord der bruges, er det vigtigt du sætter dig ind i din målgruppes tankegang. Hvis du optimere dit indhold alt efter hvad dine brugere søger på, er der større mulighed for match. Hvis det er fagpersoner du vil henvende dig til, kan du godt bruge termer og tekniske begreber. Hvis du derimod henvender dig til en bred gruppe af mennesker der ikke kender fagsproget, skal du sørge for at holde indholdet simpelt og letlæseligt. I dag er der mange der bruger deres mobiltelefoner til at surfe rundt på nettet. Derfor er det vigtig at dit webside er responsivt, så brugere kan tilgå din side uanset om de bruger mobil, computer eller tablet. På den måde sikre du sig at brugeren gider at bruge tid på din side. Hvis en mobil-bruger finder en hjemmeside der ikke er responsiv, er det besværligt at navigere rundt og så finder brugeren bare en anden side med lignende information.
Når du har forsøgt dig med at optimere din hjemmeside, bør du måle effekten af dit arbejde, for at se udfaldet. Søgemaskineoptimering og link building er din måde at markedsføre din hjemmeside på, og det skulle jo gerne virke. Du bør gerne have fået mere synlighed via link building og søgemaskineoptimering på f.eks. Google. Hvis ikke, bør du måske genoverveje din strategi og se på hvilke links du har fået gennemført. Det er vigtig at det er lige præcis din målgruppe du bliver mere synlig overfor, da det jo er dem du gerne vil tiltrække. Derfor har dine links placeringer meget at sige, hvis det skal øge trafikken på din side.